Jak sprawdzić czy pracodawca odprowadza za nas składki?

Jak sprawdzić czy pracodawca odprowadza za nas składki?

Niezależnie od tego, czy pracujesz w małej firmie czy w dużej korporacji, powinieneś zweryfikować, czy pracodawca odprowadza za ciebie wszystkie należne składki. Dlaczego? Ponieważ wciąż zbyt wiele firm pozwala sobie na szukanie oszczędności właśnie poprzez brak opłacania składek. Nawet jeśli taki proceder zostanie wychwycony przez ZUS, a pracodawca zostanie ukarany – i tak największym poszkodowanym w ciągu dalszym pozostaje pracownik. Powinniśmy więc liczyć sami na siebie. Właśnie dlatego poniżej znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące tego, w jaki sposób zweryfikować to, czy pracodawca za nas płaci.

Coroczna kontrola

Podstawową zasadą każdego pracownika powinna być bieżąca kontrola informacji otrzymywanych od pracodawcy, z ZUS oraz z otwartego funduszu emerytalnego, jeśli należy do OFE. Pracodawca powinien przekazywać nam RMUA przynajmniej raz do roku (niektórzy decydują się na comiesięczne przekazywanie dokumentu, nie muszą wtedy dodatkowo robić zestawienia rocznego). Ponadto, pracownik może raz w miesiącu wystąpić z żądaniem wydania RMUA – i pracodawca jest zobowiązany taki dokument na żądanie wydać.
Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r. powinny co roku otrzymywać z ZUS informację o stanie ich indywidualnego konta prowadzonego przez ZUS. Warto porównać te dwa dokumenty – RMUA i informację z ZUS. W ten sposób sprawdzamy zarówno pracodawcę jak i Urząd. Jeśli wysokość zgromadzonych środków się nie zgadza, w danym miesiącu składka nie została opłacona, a z tytułu umowy o pracę powinna, to można poprosić o wyjaśnienie pracodawcę lub ZUS. Zauważony błąd można w ramach reklamacji zgłosić w Zakładzie. ZUS jest zobligowany, żeby na taką reklamację odpowiedzieć, a przy potwierdzeniu błędu – sprostować go. Każdy klient może też dopytać się o poszczególne zapisy, dzwoniąc na infolinię ZUS, czyli Centrum Obsługi Telefonicznej.

Masz wątpliwości? Nie czekaj!

Jeśli pracownik ma wątpliwości co do tego, czy jego pracodawca dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za niego i ma trudności w uzyskaniu ZUS RMUA od płatnika składek – nie musi czekać na roczne zestawienie z ZUS. Może on samodzielnie uzyskać takie informacje w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS bądź też za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Po zalogowaniu się do portalu PUE pojawia się okno z menu podręcznym podzielonym tematycznie na zakładki. W profilu  ubezpieczonego w zakładce Ubezpieczenia i płatnicy osoba ubezpieczona może sprawdzić czy płatnik składek zgłosił ją do ubezpieczeń. Jeśli okaże się, że nie – koniecznie należy udać się do pracodawcy z prośbą o wyjaśnienie. Można również udać się bezpośrednio do ZUS i zgłosić całą sytuację.

Podobało się? Udostępnij innym:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *