6 korzyści Ginkgo Biloba

6 korzyści Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba lub miłorząb to drzewo pochodzące z Chin, które jest uprawiane od tysięcy lat do różnych zastosowań.

Ponieważ jest jedynym żyjącym przedstawicielem starożytnego rzędu roślin, czasami określa się go mianem żywej skamieliny.

Podczas gdy jego liście i nasiona są często używane w tradycyjnej medycynie chińskiej, współczesne badania koncentrują się głównie na ekstrakcie z miłorzębu, który jest wytwarzany z liści.

Oto kilka zalet ginkgo biloba.

1. Zawiera silne przeciwutleniacze

Zawartość przeciwutleniaczy miłorzębu może być przyczyną wielu działań prozdrowotnych.

Ginkgo zawiera duże ilości flawonoidów i terpenoidów, które są związkami znanymi z silnego działania przeciwutleniającego. Przeciwutleniacze zwalczają lub neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników.

Wolne rodniki to wysoce reaktywne cząsteczki, które są wytwarzane w organizmie podczas normalnych funkcji metabolicznych, takich jak przekształcanie żywności w energię lub detoksykacja. Jednak mogą one również uszkadzać zdrowe tkanki, przyczyniając się do przyspieszonego starzenia i rozwoju chorób.

2. Może pomóc w walce ze stanem zapalnym

Zapalenie jest częścią naturalnej reakcji organizmu na uraz lub ingerencję obcej substancji.

W odpowiedzi zapalnej różne elementy układu odpornościowego są „rekrutowane” do walki z obcym najeźdźcą lub do leczenia uszkodzonego obszaru.

Niektóre choroby przewlekłe wywołują reakcję zapalną nawet wtedy, gdy nie ma choroby ani urazu. Z biegiem czasu to nadmierne zapalenie może spowodować trwałe uszkodzenie tkanek i DNA organizmu.

Lata badań na zwierzętach i probówkach pokazują, że ekstrakt z miłorzębu może zmniejszać markery zapalenia zarówno w komórkach ludzkich, jak i zwierzęcych w różnych stanach chorobowych.

Niektóre szczególne warunki, w których wyciąg z miłorzębu zmniejsza stan zapalny, obejmują:

  • Artretyzm
  • Choroby jelita drażliwego (IBD)
  • Choroby serca

3. Poprawia krążenie i zdrowie serca

W tradycyjnej medycynie chińskiej nasiona miłorzębu były używane do otwierania „kanałów” energii dla różnych układów narządów, w tym nerek, wątroby, mózgu i płuc.

Pozorna zdolność miłorzębu do zwiększania przepływu krwi do różnych części ciała może być źródłem wielu jego potencjalnych korzyści.

Jedno badanie z udziałem osób z chorobami serca, które suplementowano miłorząbem, ujawniło natychmiastowy wzrost przepływu krwi do wielu części ciała. Wywołany 12% wzrostem poziomu krążącego tlenku azotu, związku odpowiedzialnego za rozszerzanie naczyń krwionośnych.

Dodatkowe badania wskazują również na ochronne działanie miłorzębu na serce, mózg i zapobieganie udarom. Istnieje wiele potencjalnych wyjaśnień, z których jednym mogą być związki przeciwzapalne obecne w roślinie.

4. Zmniejsza objawy zaburzeń psychicznych i demencji

Miłorząb był wielokrotnie oceniany pod kątem zdolności do zmniejszania lęku, stresu i innych objawów związanych z chorobą Alzheimera i osłabieniem funkcji poznawczych związanych ze starzeniem się.

Ogólnie wyniki badań w tym obszarze są niespójne.

Niektóre badania pokazują wyraźne zmniejszenie tempa spadku zdolności poznawczych u osób z demencją używających miłorzębu, ale innym nie udaje się powtórzyć tego wyniku.

Przegląd 21 badań wykazał, że w połączeniu z medycyną konwencjonalną ekstrakt z miłorzębu może zwiększyć możliwości funkcjonalne u osób z łagodną chorobą Alzheimera.

W innym przeglądzie oceniono cztery badania i stwierdzono znaczące zmniejszenie spektrum objawów związanych z demencją, gdy miłorząb był używany przez 22–24 tygodnie.

Te pozytywne wyniki mogą być związane z rolą, jaką miłorząb może odgrywać w poprawie przepływu krwi do mózgu, zwłaszcza w przypadku demencji naczyniowej.

5. Poprawia funkcjonowanie mózgu i samopoczucie

Istnieją spekulacje, że miłorząb może poprawiać funkcjonowanie mózgu u zdrowych osób.

Kilka małych badań potwierdza pogląd, że suplementacja ginkgo może zwiększyć wydajność umysłową i poprawiać samopoczucie.

Wyniki takich badań dały podstawę do twierdzeń, które łączą miłorząb z poprawą pamięci, skupienia i rozpiętości uwagi.

Jednak obszerny przegląd badań nad tym związkiem wykazał, że suplementacja miłorzębu nie przyniosła żadnej wymiernej poprawy w zakresie pamięci, funkcji wykonawczych ani zdolności uwagi.

Chociaż suplementacja ginkgo może poprawić sprawność umysłową, to nie ma na to gwarancji.

6. Może zmniejszyć niepokój

Niektóre badania wskazują, że suplementacja ginkgo może zmniejszyć objawy lęku.

W kilku badaniach na zwierzętach zaobserwowano zmniejszenie objawów lęku, które można przypisać wysokiej zawartości przeciwutleniaczy w miłorzębie.

W jednym z badań 170 osób z uogólnionym suplementowano 240 mg lub 480 mg miłorzębu lub placebo. Grupa leczona najwyższą dawką miłorzębu odnotowała 45% większą redukcję objawów lęku w porównaniu z grupą placebo.

Chociaż suplementacja miłorzębu może zmniejszyć niepokój, jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągać ostateczne wnioski z dostępnych badań.

Dawkowanie i metody spożycia

Ginkgo biloba jest dostępny w handlu w następujących postaciach:

  • Kapsułek
  • Tabletek
  • Płynnych ekstraktów
  • Suszonych liści/herbat

Większość badań wydaje się potwierdzać bezpieczeństwo przyjmowania 120–240 mg podzielonych na kilka dawek w ciągu dnia.

Pamiętaj, że może minąć do sześciu tygodni, zanim zaczniesz zauważać jakiekolwiek efekty.

Podsumowanie

Ginkgo biloba ma potwierdzone silne właściwości przeciwzapalne, przeciwutleniające i poprawiające krążenie.

Chociaż miłorząb był używany od wieków, nadal w 100% nie wiemy, jak dokładnie wpływa na organizm. Wiele dostępnych badań jest niespójnych lub niejednoznacznych, dlatego warto o tym pamiętać. Jeśli myślisz o włączeniu miłorzębu do swojego schematu, najpierw skonsultuj się z lekarzem.

Podobało się? Udostępnij innym: